dimarts, 7 de desembre del 2010

Presenta't sempre en català!

El dimecres vaig sentir al Sr. Sanchez Ocaña comentant a RAC1, al respecte d'un nou llibre que ha tret, un detall que m'ha fet pensar. Comentava el fenomen relatiu a que la gent empra una o una altra llengua en funció de amb qui parla, i que això queda fixat en el moment en que coneixes l'altre persona en qüestió.
Fins hi tot em va sorprendre que el presentador/escriptor va desvelar que entre el rei i la reina d'Espanya es parlen en anglès per que així es varen conèixer. Jo ho he notat en casos de converses creuades on segueixo parlant en castellà amb algú que parla en catàlà a la mateixa amb algun altre dels presents.
Tot això m'ha fet reflexionar i he decidit fer un esforç en aquest tema dividit en dues fases. Primer, expressar-me sempre en català quan em presentin alguna persona que no conec o quan jo em presenti a mi mateix. Si ho hagués fet sempre, ara tothom em parlaria en català, cosa que haig de reconèixer que actualment no és així.
I això és la primera part, després ve la segona fase en que un intenta canviar el "xip" i acostumar-se a parlar en català amb algú que vares conèixer parlant en castellà i sempre has mantingut aquesta llengua. Personalment se del cert que això és possible, ja que tinc un amic que ho ha intentat i ho ha aconseguit, no és fàcil però es pot fer i un cop canviada la llengua es pot xerrar amb la persona en qüestió en català sense problemes.

Als que estigueu en la meva situació us animo a intentar fer aquest esforç també per així col·laborar discretament a mantenir i fins hi tot escampar aquesta llengua tan maca que és la nostra i que és víctima permanent d'atacs tant des de fora com últimament també des de dins el nostre país.

Krusty

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada