dilluns, 20 de desembre de 2010

Alta velocitat Barcelona - París per al 2020?

El primer tren d'alta velocitat (TAV) procedent de Catalunya, que va sortit puntualment de Figueres, va arribar a París amb un lleuger retard de 15 minuts respecte l'hora programada, completant el trajecte en poc menys de sis hores. Els passatgers varen destacat la comoditat del tren de l'operadora francesa SNCF, que circula a una velocitat variant, en funció del tram, entre 200 i 320 quilòmetres per hora.

El viatge entre Barcelona i Figueres es va fer en un tren Avia –amb parada a Girona– que va transportar 450 passatgers (entre aquests, més de mig centenar de periodistes) que van ser acomiadats a l'estació barcelonina per l'alcalde Jordi Hereu, únic representant institucional. A la nova estació de Figueres es fa transbord als trens d'alta velocitat de la companyia francesa situats a l'altre costat de l'andana. A partir de Figueres el trajecte és per la nova línia. En menys de mitja hora el tren uneix Figueres i Perpinyà i, en cinc hores i quaranta cinc minuts, amb París. Al primer tren que va travessar els Pirineus també hi van viatjar representants de Renfe i de la companyia francesa SNCF que van explicar que des del passat 23 de novembre, quan es va iniciar la venda de bitllets, se n'han venut 4.051 pel trajecte Barcelona-París i esperen arribar als 300.000 viatgers durant l'any 2011. A la banda catalana, la connexió no serà completa almenys fins el 2012, quan està previst acabar els túnels urbans de Barcelona i Girona. Fins llavors, els viatgers que vulguin anar a Montpeller, Lió o París des de Barcelona, hauran de fer transbord a Figueres.
Evidentment l'estrena de la nova línia és una gran notícia per al país, però no podem oblidar que arriba amb anys de retard, fet que ha comportat costos econòmics addicionals importants. Mentre que el sector privat complia els terminis escrupolosament, ja fa gairebé dos anys que l'empresa privada TP Ferro va acabar el tram fronterer que inclou el túnel del Pertús, el sector públic només ha anat acumulant un retard rere l'altre, i això ha obligat a pagar a la constructora una compensació de 128 milions d'euros que han sortit de la butxaca de tots plegats. Aquests retards i costos addicionals fan encara més indignant que l'arribada del TAV fronterer coincideixi amb l'estrena de la línia entre València i Madrid, línia que uneix les dues ciutats en 95 minuts i que no es pot justificar des del punt de vista econòmic, i demostren que al Govern d'Espanya no li ha interessat apostar per la connexió amb Europa, que és el futur, sinó per un sistema radial i centralista per enllaçar amb Madrid, que és el passat.

Si tenim en conta que el primer tren directe entre Barcelona i París, que era un Talgo amb llits i el primer amb els eixos de mida variable per poder circular per les vies catalanes i franceses indistintament, va ser estrenat el 1974, i que des que va ser plantejada per primera vegada el 1984 pel primer govern de Jordi Pujol, la connexió amb ample internacional ha estat una de les principals reivindicacions catalanes, podem concloure que la connexió de Figueres amb Perpinyà arriba tard, i que haver d'esperar al 2020 per a connectar París i Barcelona amb alta velocitat és francament injust. Es per això que l'entrada en servei del túnel es va fer ahir de manera semiclandestina, amb l'única presència oficial dels alcaldes de Figueres i Perpinyà, ja que cap autoritat espanyola ha volgut ser present en una inauguració d'una obra que s'ha retrassat repetidament per motius polítics totalment en contra del criteri purament econòmic.
I després en Zapatero es passeja per Europa "fardant" de que Espanya té més alta velocitat que cap altre país, que és cert, fent veure que ningú s'adona que si l'estat espanyol té més TAV que altres països és per que aquí s'ha seguit erròniament un criteri polític més que no pas econòmic alhora d'instal·lar línies d'alta velocitat impossibles de rendibilitzar. A la resta de països en canvi, l'alta velocitat s'ha usat únicament en línies entre grans nuclis urbans que garanteixen la viabilitat econòmica de la descomunal inversió, és per això que l'estat espanyol és el país amb més alta velocitat d'Europa. Que li preguntin a la Cancellera Merkel, que ha vist com amb els diners de la Comunitat Europea es finançaven línies innecessàries a la península que ara permeten a ZP treure pit de forma malintencionadament inconscient. Un cop més, Espanya és el capdavanter europeu, en aquest cas, en malversació de fons comunitaris.

Krusty

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada